Meten is weten in Australië

Ons bezoek aan de Bridgestone World Solar Challenge 2017 is niet alleen gericht op observatie van de event-organisatie. We stuurden onze technisch opgeleide jongens ook om de technische kant van het verhaal te bekijken. Er zijn ontzettend veel technische details waarop gelet moet worden en het technische inzicht van Ray en Danny is hierbij van grote waarde. Ze kijken naar de toegepaste techniek bij de zonneauto’s en ze doen ook metingen tijdens hun reis naar het zuiden. Deze metingen zijn erg belangrijk, omdat één verkeerde meting kan zorgen voor serieuze problemen bij onze toekomstige zonneauto. Welke metingen zijn nou echt belangrijk? Blijf vooral lezen!

Voor het doen van metingen is het instrument dat je kiest erg belangrijk. Het meetinstrument gebruikt door Ray en Danny heeft verschillende sensoren die informatie verzamelen over de weersomstandigheden in Australië. De volgende sensoren hebben ze aan de camper vastgemaakt:

1. Een temperatuur en vochtmeter, deze zit vast onder de wagen.
2. De temperatuurmeter van het wegdek, deze zit ook vast onder de wagen.
3. Een pyranometer op het dak, deze meet de draaiing van de zon.
4. Een weerstation (Airmar) op het dak, deze meet het volgende:

• Windrichting
• Windsnelheid
• Luchttemperatuur
• GPS (snelheid, locatie en hoogte)
• Beweging
• Kompas
• Luchtdruk

Terwijl onze jongens in de camper rijden, staat de datalogger aan. Dit betekent dat alle data verzameld wordt door de sensoren en worden opgeslagen op een SD kaart. Aan het einde van de dag, wanneer ze een mooi plekje voor overnachting hebben gevonden, halen ze de data van de SD kaart en sturen ze het naar het team in Nederland. Hier wordt de data verder onderzocht.

Onze strategie en software engineer Jussi transformeert deze data naar betekenisvolle beelden. Dit helpt ons bij het visualiseren van de reis, wanneer we deze gaan simuleren. Door bijvoorbeeld de gegevens van de bewegingshoeken en hoogtes van de auto, kunnen we bepalen wat de maximale helling is die we kunnen overwinnen. De metingen van de windrichting en snelheid vertellen ons of het zinvol is een zonneauto te ontwerpen die in meerdere richtingen aerodynamisch is. Daarnaast helpt informatie over de zonnestraling samen met het aantal afgelegde afstanden op een dag, de grootte van de batterij. Op de afbeeldingen zie je een aantal visualisaties van de metingen. Deze visualisaties zijn gemaakt door Jussi.

Voor het meten van de zonnestraling gebruiken we een pyranometer, die door Kipp & Zonen aan ons is geleend (https://www.facebook.com/kippzonen/). Voor het meten van locatie, wind en temperatuur gebruiken we een Airmar sensor (weerstation), de Young Solar Challenge (https://www.facebook.com/youngsolarchallenge/) ons geleend heeft. Daarom willen we deze partners speciaal bedanken voor het sponsoren van onze reis naar de Bridgestone World Solar Challenge 2017!